Tuesday 29 March 2016

Pengalaman Bersalin Part 2

………… jalan sampai LR tu dorang check CTG and ada seorang doctor lelaki interview aku . yang sorang nurse pasang alat CTG kat perut masa tu dah tukar bantal lain sebab aku cakap aku panas sampai basah bantal tu kne peluh aku . dorg cakap aku demam .  bila aku dengar je heart beat baby dalam hati aku “ya allah laju nya” tapi aku positive sbb aku rasa baby ok kot tak de pape . bila doc lelaki tu tanya contraction trus aku blur ade rasa contraction ke ? macam mana rasa dia tu  ? pastu doc suruh aku start kira . KO TAU APA JADI??? Lepas je doc soh kira dan2 tu aku rasa sakit . dalam 5 minit tu dia dok mai sekali dalam seminit tu phewww pastu doc tu dok tanya itu ini eh stress pulak la aku haha.




Kecik kan perut aku ? aku scan 2-3 kali dengan doctor pakar dan professor tau kenapa perut aku kecik tapi baby kat dalam 3kg lebih . jawapannya perut aku luas wallahualam…..


Pkl 8:00pm start CTG sampai pkl 8:45pm tetiba 4orang doc pakar , sorang pakar bius, 3orang nurse datang serbu aku yang nurse kelamkabut sorang pasang drip kat tangan aku yang sorang tukar baju aku yang sorang suruh aku kangkang nak masuk tiub air kencing pastu doc perempuan tu cakap dengan doc lain guna Bahasa alien macam ni “SHE PUNG PANG PUNG PANG WE HAVE TO PUNG PANG PUNG PANG C-SECTION  BLA BLA BLA EMERGENCY C-SECTION NOW!” ko boleh bayang tak dalam keadaan ko tak rasa pun nikmat sakit bersalin mcm org lain pecah air ketuban ke keluar darah ke ko dlm situasi tu . mesti ko blur kan ? lepastu doc perempuan tu terus pegang perut aku and cakap “ assalamualaikum puan, your baby very small, last checkup berapa kg ?” aku jawap la 3kg plus plus then she said “no impossible tak mungkin sbb perut puan kecik ni dia tekan kat atas perut aku memang kosong baby puan kecik sangat ni kenapa tak datang hospital cepat2 dan baby sekarang ni lemas sebab dia dah lama popo dan dah lama sangat dia makan najis dia dalam perut tau you see heart baby terlampau laju puan hampir mencecah 200 you tau tak berapa heart beat normal untuk baby ? aku pun confident la jawap 110-160 (tak silap aku la masa tu aku ingat sekarang jadah nya nak ingat hahaha) doc tu sambung lagi kami terpaksa buat emergency czer pada puan ya puan, puan jangan risau kami cuma nak puan dan anak puan selamat . aku tanya lagi tak boleh ke normal doc (aku tanya cm ni sebab aku dah prepare mental fizikal untuk bersalin normal tapi kita hanya mampu merancang) then doc tu cakap , bahaya puan anak dah lemas klau normal esok baru puan boleh bersalin tu pun kalau bukaan cepat . sekarang baru buka 2cm puan. Kite takde masa dah nak tunggu sebab heart beat baby laju dan baby dah stress kat dalam tu lama puan… aku pun redha mungkin ini yang terbaik aku sign je document tu .

Masa dorg dah siap2 kan aku, dorg tolak nak g bilik bedah masa ni drama weh sebijik macam kat tv. Masa aku kne tolak tu aku Nampak doc tu tgh terangkan kat suami aku keadaan sebenar. Suami aku muka risau sangat pastu bila katil aku sampai kearah dia dia pegang tangan aku . aku nangis aku takut. Dia cakap dia dah call semua orang inform keadaan aku. Sampai tak terfikir nak mintak maaf pun masa tu huhu… then dorang tolak aku aku tgk je suami aku sampai hilang dari pandangan

Jam 9:00pm aku dah masuk bilik bedah. masa dalam bilik bedah dia terangkan lagi keadaan aku apa yg dorg nak buat what next. Masa nak bius tu dia soh aku duduk tunduk peluk bantal. Masa tu aku mintak nak pegang tangan doctor sorang tu sebab aku terlampau takut. Ya Allah masa aku dorg suruh aku baring dia tutup separuh badan aku aku tengok atas sebab selalunya org cerita Nampak bayang dari atas lampu kan tapi aku tak Nampak pape pun mata aku terkebil2 je sebab takut selawat dan zikir jelah aku mampu . 

Jam11.00pm doc pakar bius tu tanya kat doctor lain pukul berapa baby keluar tadi ? doc tu jawap 9.31pm bla bla bla ( dorg tengah ambil record) doc bersuara “ok puan lagi 10 minit kita siap ya. Relax ya puan everything okey” aku plak fikir “ eh dah siap ? mana anak aku ? kenapa aku tak dengar dia menangis ? kenapa doctor tak tunjuk kat aku anak aku ? mana anak aku? Dorg tipu aku ke ni ? aku pregnant kan ? selalu kat tv doctor tunjuk anak kat kita kan ? kenapa aku tak ? YES AKU MEMANG TERTANYA SENDIRI MASA TU lepastu aku beranikan diri tanya kat doctor pakar bius tu mana anak saya doc? Ouh anak puan kita masukkn ke dalam NICU puan tapi puan jangan risau ya baby puan sihat . dalam hati aku cakap KAU TIPU !!!! 

Bila dah siap aku di tolak ke satu bilik untuk di monitor selama sejam . dalam masa tu ada sorang nurse datang kearah aku bawak bungkusan . eh anak aku ke tu sekali dia bersuara bg tau kat nurse yang monitor aku “ni uri nya ya” masa tu baru aku sedar aku dah keluarkan anak aku . tapi mana dia sedih weh Allah…  nurse tu tanya aku sejuk ye puan ? ye sejuk rupanya dia dah letak 2 buah kipas yang panas kat kaki aku tapi masih terasa sejuk mengigil2 . dia tambah selimut tebal selubung aku. 

Lepas sejam aku di tolak ke wad . masa tu lah suami datang . aku cakap mana anak kita abang dah tegok dia ke banyak ke wayar kat badan dia ????????????????? “tak la ayg rehat tau esok abang datang lagi baby ok takde wayar . dia ni nk tipu aku ke ? yelah selagi tak tengok sendiri tak tenang je rasa tau dah la tak tau dia macam mana muka pun tak tengok lagi Allahu….tapi suami aku kene beredar cepat sebab masa tu jam 1.45am dalam wad ada 4orang tak boleh stay lama . dia anta beg dengan hp lepastu balik .


 Nurse datang pkl 4.30am bersihkan badan aku buang apa yang patut tukar mana yang perlu sebab pagi nanti doc nak check




Kesian tengok akak india depan aku ni batuk2. bayangkan lah baru lepas czer T_T perit wehhh . aku nak batuk bila tekak rasa kering pun cecepat tarik lemak kat leher ni ha



Nanti sambung part 3 lak firstime jumpa intan payung cinta hati boyfriend baru heee 




No comments:

Post a Comment