Monday 25 March 2013

Kek pisang


Assalamualaikum and hai :')


Beberapa minggu yang lepas ayah saya ada bagi pisang nangka . pisang tu dah nak masak tapi ayah saya tak perasan pulak kat atas pokok tu sebab tersembunyi dengan daun. saya ambil dalam 5 biji je sebabnya tak termakan pulak kang membazir . mihmihmih . so saya bagi kat MIL ,  makcik husband saya dan makcik cleaner di office . pisang ni sedap kalau di goreng bagi saya . simpan kat dapur dah 2 hari langsung tak terusik so takut dia busuk saya pun masuk kan ke dalam peti ais mihmihmih . kulit dia rentung tapi isi dia elok :p









 petang tu pulak hujan turun dengan lebat . perut pulak aduiii mintak di isi terus terfikir kek pisang walaaaaaa pulak tuh ada pisang kat dalam peti ais terus pergi dapur ambik bahan-bahan. kek ni simple je adik saya pun boleh buat hehe saya buat 1 acuan saya bakar dan 1 lagi acuan saya kukus .





Bahan-bahan

 

  • 4 biji pisang emas/ awak (saya guna pisang nangka) - lecek  
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan minyak masak
  • 3 biji telur saiz gred A
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 teh soda bikabornat
  • 1 Esen Vanila

 

Cara-cara

 

  1. Panaskan oven ke suhu 185 darjah Celcius api atas bawah.
  2. Sediakan Loyang . Lenser dengan margerin dan alas kertas minyak
  3. Putar gula dan telur hingga kembang
  4. masukkan pisang dan esen vanilla,
  5. Masukkan tepung yang telah di ayak bersama baking powder dan soda bikabornat .
  6. akhir sekali masukkan minyak masak. Kacau rata dengan senduk.
  7. Bakar selama 40 minit / kukus selama 30 minit .
 

No comments:

Post a Comment