Thursday 11 April 2013

Biskut Coklat chip


Assalamualaikum … hai :’)


Hari ni saya letak resepi biskut coklat chip yang saya buat beberapa bulan yang lepas. Biskut ni saya kurangkan manis sebab adik saya sakit gigi -.- dia nk makan biskut coklat chip jadi saya memang kurangkan kuantiti gula heee saya tambahkan susu tepung untuk rasa kesusuan lemak sedikit . semua yang rasa biskut ni kata agak tawar tapi adik saya cakap sedap sangat-sangat. Habis sebalang dikerjakan hewhewhew buat pun tak banyak dapat la dalam 1 ½ balang biskut :D



 


Bahan bahan
  


  2 ¼ cawan tepung gandum *
  1 sudu kecil serbuk koko *
  ½  sudu besar tepung jagung *
  ½  sudu kecil soda bicarbonate *
  2 sudu besar susu tepung *
  150 gm mentega - suhu bilik
  50gm gula kastor (resepi asal 120gm / 150gm gula castor)
  40gm gula perang
  1/2 sudu kecil asen vanilla 
  1 biji kuning telur
  1 cawan coklat chip (boleh tambah atau kurangkan mengikut citarasa)
  40gm badam cincang



Cara-cara

1.  Ayak bahan yang bertanda *, ketepikan
2.  Pukul mentega dan gula kastor hingga kembang
3.  Masukkan kuning telur dan esen vanila, pukul lagi .
4.  Masukkan bahan yang telah diayak tadi mengunakan spatula hingga sebati
5.  Masukkan coklat chip dan badam cincang
6.  sudukan atau bulat-bulatkan dan susun di atas dulang pembakar.
     jarakkan lebih kurang 2inc .
7.  bakar pada suhu 160'c selama 25minit mengikut kepanasan oven dan 
     mengikut saiz biskut .




Selamat mencuba ! :')



 

No comments:

Post a Comment