Wednesday 24 April 2013

Adab


Assalamualaikum…hai :’)


Wah tajuk ADAB kate koo hekhekhek... bukan apa semenjak dua menjak ni saya perlu berhadapan dengan orang yang kurang adab . PERLU kah ?! mesti korang akan ckp “ala biasa la tu … dia memang mulut cam tu takde lesen tapi dia okey la” whathefish! Well hellowwww I tak cakap pun yang dia tu semua tak ok, Cuma bila orang Tanya kita, kita jawab la elok2. jangan la buat orang tu sakit hati atau terasa hati sebab kita tak tau hati orang tu macam mana kan ?

Contoh .

Minah :  hujan lebat payung lupa nak bawak la kak joyah humm . agak2 kedai pak ayob tu ada jual payung tak ? sebab saya ada member card senang la dapat point kalau beli kat kedai pak ayob tuh.

Joyah :  ada kot tapi ko MUAT ke ? kat kedai leman tu ada kot kat tingkat 5. lawa2 payung dia rm5 je.

Minah : (tak pernah aku pakai payung tak muat . sentap ! ) saya tak kisah mahal ke murah saya nak yang tahan lama .

Joyah : tapi kedai pak ayob tu mahal la belas-belas ringgit tau .

Minah :  tak pe la saya g tengok kat kedai pak ayob jela mungkin payung dia tahan sikit.


Pasal payung je tanpa kita sedari kita dah buat orang terasa hati banyak lagi situasi yang berlaku dalam seharian kita kan . sebagai manusia kita memang tak boleh lari dari kesilapan . tapi kan elok kalau kita elak-elakkan diri dari bercakap benda yang membuat orang terasa hati . banyak lagi jawapan yang mungkin membuat orang tu senang . orang lain kalau tak jaga hati dia , orang lain mungkin dah Tanya dia “eh muka ko pecah la ko pakai produk apa eh ? tapi ko perasan je ko cun” boleh ke cakap macam tu ? tak baik wohh ! jangan okeh ! mungkin takde lagi orang yang cakap macam tu dengan si joyah sebab tu la mulut dia sangat Celup ! . senyum jelah hihihi

XOXO !

No comments:

Post a Comment